Sociale verkiezingen 2024

Uitzendkracht

Uitzendkrachten mogen in 2024 opnieuw deelnemen aan de sociale verkiezingen, zoals in 2020, behalve als ze een werknemer vervangen van wie de arbeidsovereenkomst geschorst is.

Om te mogen stemmen moeten de uitzendkrachten wel aan de volgende voorwaarde voldoen:

  • In de periode van 1 november 2023 tot en met 31 januari 2024 moet de uitzendkracht minstens 32 arbeidsdagen gepresteerd hebben bij die gebruiker;

Men houdt enkel rekening met de dagen met een arbeidsovereenkomst als uitzendkracht.
Uitzendkrachten die hieraan niet voldoen, moeten, met eenparigheid van de stemmen van de vakbonden, van de definitieve kieslijsten, ook wel kiezerslijsten genoemd, gehaald worden.

Uitzendkrachten moeten niet noodzakelijk onder contract staan op de dag van de verkiezingen zelf. De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO) heeft bevestigd dat uitzendkrachten die al bij een andere gebruiker werken op de verkiezingsdag nog kunnen stemmen bij de gebruiker bij wie ze stemrecht hadden verworven. Voorwaarde is wel dat de uitzendkracht gewettigd afwezig is (bijvoorbeeld dat de uitzendkracht verlof neemt om bij die eerdere gebruiker te gaan stemmen).

Uitzendkrachten kunnen geen kandidaat werknemersvertegenwoordiger zijn bij de gebruiker.

De oproepingsbrief voor de verkiezingen wordt in principe per aangetekende brief verstuurd, maar men kan hem ook per e-mail versturen. Als de uitzendkracht een mailadres van de gebruiker heeft, gebeurt dat op dit adres. Anders moet de gebruiker binnen de vijf kalenderdagen na aanplakking van de kieslijsten het privé mailadres en het rijksregisternummer van de uitzendkracht opvragen bij het uitzendkantoor. Het uitzendkantoor moet op zijn beurt binnen dezelfde termijn deze gegevens bezorgen aan de gebruiker.

Uitzendkantoor

Aan het einde van de referteperiode (van 1 november 2023 tot en met 31 januari 2024) moet de gebruiker bij het uitzendkantoor de gegevens opvragen van stemgerechtigde uitzendkrachten. Deze gegevens zijn: de naam, de voornamen, de geboortedatum, het statuut (bediende – arbeider –jeugdige werknemer), de datum van de eerste terbeschikkingstelling bij de gebruiker alsook het aantal daadwerkelijk gepresteerde arbeidsdagen, de taal, het postadres, en de plaats waar zij werken in de betrokken onderneming. Het uitzendkantoor moet deze gegevens ter beschikking stellen van de gebruiker binnen de eerste vijf kalenderdagen van februari 2024.

Als er bij de gebruiker elektronisch gestemd wordt en als het voor de authentificatie van de stemgerechtigde uitzendkracht nodig is, moet het uitzendkantoor binnen de vijf kalenderdagen na aanvraag van de gebruiker (na aanplakking van de kieslijsten) het e-mailadres en het rijksregisternummer van de uitzendkracht bezorgen aan de gebruiker.

Gebruiker

Ondernemingen moeten hun werknemers tellen om te bepalen of ze de drempels overschrijden om een  Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) en/of een Ondernemingsraad (OR) op te richten. Die telling moet gebeuren in de referteperiode van 1 oktober 2018 tot en met 30 september 2019.

De gebruiker moet hierbij ook de uitzendkrachten meetellen die in de periode van 1 april 2023 tot en met 30 juni 2023 bij hem werkten.
Gebruikers met minder dan 100 vaste werknemers in dienst zijn ertoe verplicht een 'register van uitzendkrachten' bij te houden. Dit is een bijlage bij het algemeen personeelsregister.

De gebruiker is verantwoordelijk voor de organisatie en de naleving van de procedure van de sociale verkiezingen. Hij moet ook de gegevens van de stemgerechtigde uitzendkrachten aanvragen bij het uitzendkantoor na afloop van de referteperiode (01/11/23 – 31/01/2024).
Afwijkende overeenkomsten rond niet-naleving van het stemrecht van uitzendkrachten zijn niet mogelijk. Dit komt doordat de wetgeving rond de sociale verkiezingen een wet van openbare orde is, waarvan men niet kan afwijken.

Elektronisch stemmen

Het stemmen gebeurt op papier of elektronisch, volgens de regels van de gebruiker.

Bij elektronisch stemmen kunnen werknemers, en dus ook uitzendkrachten, hun stem uitbrengen vanaf hun gebruikelijke werkpost, als deze werkpost uitgerust is met het technisch benodigde materiaal en als de anonimiteit van het stemmen gegarandeerd kan worden.
De definitie van een gebruikelijke werkpost en van de regels voor een goede werking van het stembureau zijn vastgelegd in een akkoord gesloten in het Comité PBW. Als er nog geen Comité PBW is, dan sluiten de werkgever en de vakbondsafvaardiging hierover een akkoord.

GDPR

Het doorgeven van persoonsgegevens door het uitzendbureau aan gebruikers in het kader van sociale verkiezingen is wettelijk toegelaten volgens de regels van de GDPR. De toestemming van de uitzendkracht is niet vereist. De gebruiker mag deze gegevens enkel gebruiken voor doeleinden in verband met de organisatie van sociale verkiezingen.

Aan elke communicatie in het kader van een doorgifte van persoonsgegevens voor sociale verkiezingen moet het uitzendbureau de volgende boodschap toevoegen:

“U ontvangt deze gegevens in het licht van de kennisgeving als bedoeld in artikel … (bijvoorbeeld art. 14) van de wet over de sociale verkiezingen. We vestigen uw aandacht erop dat het gaat om persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. U mag deze gegevens dus alleen gebruiken voor de doeleinden van kennisgeving als bedoeld in bovengenoemd artikel. Als u ze toch voor andere doeleinden wenst te gebruiken, moet u ook hiervoor over een rechtsgrondslag beschikken, bijvoorbeeld de uitdrukkelijke toestemming van de betrokken werknemers.”